Even Øgrey Brandsdal, som på skrivende tidspunkt knapt har vært sjefen for Phonero en hel måned, møter oss i store lyse kontorlokaler på toppen av Sandens kjøpesenter. Vi får en kort omvisning for å oppleve «Phonero-kulturen» – en lettbeint og selvstendig organisasjon som kjennetegnes med inkluderende arbeidskultur, høyt tempo og sosiale aktiviteter.
Da vi troppet opp til møtet har Even nettopp gjennomført medlytt, altså lyttet til samtaler mellom kunder og dem som jobber på kundesenteret. Dette er en effektiv måte å få innblikk av blant annet hva kundene er opptatt, hva som kan forbedres og hvordan kundene oppfatter brukergrensesnittet for Phoneros selvutviklede digitale tjenester. Det er en økt trend at flere kunder ønsker å effektivisere hverdagen ved å utføre endringer selv gjennom brukervennlige selvbetjeningsløsninger, noe som gir kundene økt grad av selvstendighet. Parallelt er Phonero naturligvis til stede for de som både ønsker og trenger å snakke med ekte mennesker.
– Phonero leverer kundeservice i verdensklasse. Det har vi alltid gjort, og det skal vi fortsette med. Linda Berg (red.anm.: direktør for kundeservice) gjentar hver dag at smilet er vårt fineste antrekk, og hun har helt rett! Vi smiler til kundene våre og de smiler tilbake, derfor har de rangert oss helt i toppen både på kundeservice og kundetilfredshet. Han viser til bytt.no hvor Phonero scorer utmerket med 4,5 av 5 stjerner.
Utfordreren fra Sørlandet
Phonero ble stiftet i 2008 og har sitt hovedsete i Kristiansand med regionskontorer i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Flere av de ansatte har vært med allerede fra starten av, det samme gjelder for ledergruppen.
– Det er et flott signal at flere har lang fartstid i selskapet, det gir en uvurderlig kompetanseoverføring til nyansatte som meg. Det vitner om en særdeles spennende bransje og ikke minst en arbeidsgiver som tar vare på sine ansatte.
Phonero har også et av de største og mest spennende utviklingsmiljøene på Sørlandet og teller i dag ca. 50 personer hvor nærmere 80 % av tiden brukes til nyutvikling (CAPEX). Generelt er det imponerende høy ansiennitet i selskapet, men ledelsen har vært en pådriver for at Phonero skal være en attraktiv arbeidsplass for unge mennesker og flere har blitt rekruttert rett etter utdannelse. Selskapet har derfor en svært balansert arbeidsstokk ift. både kjønn og alder.
Even startet i jobben 1. august og opplever allerede at han er en del av gjengen.
– Kjell Yngve Olsen, som er opplæringsansvarlig i Phonero, stod klar da jeg kom. Det ga meg et solid førsteinntrykk og ikke minst den gode følelsen av å føle meg velkommen. Nå har jeg fått hils på alle og jeg er imponert over hvor fremoverlente alle er og det tok ikke lang tid før jeg forstod hvorfor høy gjennomføringskraft var det mest omtalte kjennetegnet de ansatte ga av hverandre.
Even er opptatt av at Phonero skal fortsette å levere i høyt tempo for å være den store utfordreren i markedet. – Det gir oss energi og motivasjon til å vite at vi kontinuerlig må være best i bransjen. Vi skal fortsette vår lønnsomme vekst med fokus på innovative løsninger som kundene våre trenger, forventer og fortjener, som for eksempel overlegen 5G-dekning, digitale selvbetjeningsløsninger og kundeservice i verdensklasse. Vi skal vinne hverdagens kamper samtidig som vi hever blikket for å vite hva som skal til for å beholde tabelltoppen, sier han videre.
Evens bakgrunn fra IK Start og gründerselskapet Effera kommer godt med i kommersialiseringsarbeidet. – Phonero hadde aldri klart å oppnå veksten uten salgsmaskineriet. Vi benytter oss av tradisjonelle salgskanaler samtidig som vi posisjonerer oss mer og mer i den digitale verden. Vår oppgave er å øke kunnskapen og tilgangen til våre produkter og tjenester ved å farge digitale flater i Phonero-drakt. Det er inspirerende å se ansatte som ønsker å bidra i dette arbeidet ved å være synlige på digitale flater, på for eks. LinkedIn. Det skinner gjennom at de er stolte over arbeidsplassen sin, og det liker vi.
Det viktige smilet
- Kulturen er selve motoren i selskapet, et maskineri som alltid må smøres. Første prioritet er å gi enhver ansatt tillit til å ta ansvar. Det er helt avgjørende at alle «eier» arbeidet de skal levere på for å skape en mest mulig effektiv organisasjon. For det andre skal vi tørre å feile. Selskaper som aldri feiler bruker enten altfor lang tid, er livredd for å feile eller er grodd fast i sin egen komfortsone.
Even ser frem til en innholdsrik høst hvor han skal sørge for å bevare og videreutvikle den gode arbeidskulturen, hvor alle skal bli sett og møtt med et smil.
– Jeg ønsker at mine kolleger skal se på meg som en sparringspartner hvor vi i felleskap finner ut hvordan vi oppnår våre mål. For å oppnå våre mål må vi løse noen utfordringer, og det er nettopp det som er formålet med å være på jobb. Jeg har vært så heldig at jeg har fått være med på noen heftige utfordringer tidligere og ønsker å bruke min erfaring i møte med andre mennesker. Enkle ting som smil, vennlighet og respekt i møte med andre mennesker har ofte en enorm stor betydning, og så må vi aldri glemme å ha det moro på veien!