- Det er en retning vi har jobbet mot de siste årene, og i fjor fikk vi noen store, faste oppdrag som gjorde det mulig, forteller systemarkitekt Peter Hamre.
En av kundene er AKT, hvor Panteon utvikler et nytt bestillingssystem som en del av et kontinuerlig utviklingsprosjekt.
- Jeg synes det er utrolig gøy å jobbe med kunder på denne måten fordi vi må forstå deres bransje og hvordan de jobber. Vi blir kjent med virksomheten på en helt annen måte. AKT setter søkelys på funksjonalitet og de stoler på at vi kan utvikle det de trenger.
- Frihet under ansvar
Å gjennomgå strukturelle endringer under en pandemi, gikk over all forventning.
- Med tanke på at vi har en avdeling i Norge og en i India, var vi vant til å jobbe «remote» og kommunisere via skjerm. Det har gått veldig bra, noen verdsetter å sitte hjemme, og føler de får frihet under ansvar.
Koronapandemien har påvirket både de norske og indiske Panteon-ansatte.
- Det var først før og etter påska i år at vi opplevde problemer med korona i India. De ble satt på hjemmekontor 1. mai i fjor, og i elleve måneder gikk det fint. Flere kolleger har hatt korona, men alle har klart seg greit. Nå har flere begynt å få vaksiner, forteller Hamre.
Nye utfordringer og nye verktøy
Som en ren utviklingsbedrift, kan Panteon fungere som kundenes egne utviklingsavdeling. Det har vært en omstilling og bydd på nye utfordringer.
- Kompetansen blir høy hos enkeltpersoner, og vi blir kritiske hos kunden. Hvis noen blir borte, for eksempel på grunn av permisjon eller sykdom, får det konsekvenser for både oss og kunden. Det må mestres på en god måte.
Hamre forteller at Panteon nå har et bevisst forhold til kompetanse, og jobber aktivt for å sørge for at ingen blir sittende med unik kunnskap.
- En del av det vi gjorde var å utvikle et nytt internverktøy: Timeline. Det har erstattet vårt behov for Jira, som ble for tungt og byråkratisk for oss. Sammen med GitHub, dekker Timeline alle våre behov for planlegging, gjennomføring og timeregistrering. Det er et godt samhandlingsverktøy hvor vi også kan slippe kunden inn, og involvere dem i fremgang og rapportering.
Indisk avdeling
Alle utviklere i Panteon bor og jobber i India. To av de indiske kollegene fikk Hamre kontakt med allerede i 2011, da han som selvstendig programmerer trengte ekstra ressurser.
- Vi sendte arbeidsprøve til en flere utviklermiljøer rundt om i verden. De indiske utviklerne ga oss ikke det laveste estimatet, men de hadde en god arbeidsmetode og de stilte spørsmål. Det er viktig for en utvikler, for det er kunden som sitter på svaret.
- Burde ha ansatt ni personer
- Vi trenger flere folk, men vi anser det som problematisk å ansette.
Nyansatte i Panteon gjennomfører tre til fire måneder med opplæring. Programmere kan de fra før, men under onboardingen lærer de å kommunisere, skape effektive prosesser og jobbe etter felles standarder.
- Den opplæringen har vært en utfordring under korona, og med alle på hjemmekontor. Vi har derfor kun ansatt tre personer, men vi burde ha ansatt ni. Vi har større forespørsler enn ressurser. Det skal vi være glade for, avslutter Hamre.